5 voedingsmiddelen die je als hardloper het beste iedere dag kunt binnenkrijgen

Wil je je snelheid en uithoudingsvermogen verbeteren? Kijk dan eens naar datgene wat je in je mond stopt. Door de juiste voeding kun je je prestaties namelijk een enorme boost geven. Deze voedingsmiddelen kun je als hardloper het beste iedere dag eten:

1.    Havermout

Havermout is een goed ontbijt als je daarna gaat hardlopen. Naast een grote hoeveelheid koolhydraten levert havermout ook vezels voor een gezonde stofwisseling. De energie uit havermout komt bovendien langzaam vrij, zodat deze je lichaam tijdens je hele run van brandstof kan voorzien. Naast het traditionele bordje havermout kun je ook eens havermout pannenkoekjes maken.

2.    Bananen

Als je een koolhydraatrijke energiebooster nodig hebt tijdens je training, is een banaan een goede optie. Naast energie levert deze vrucht eveneens een grote hoeveelheid vitamines en mineralen, die je herstel na de run bevorderen. Zo bevatten bananen vitamine A, verschillende B-vitamines, vitamine C, kalium, magnesium en mangaan.

Door het gehalte aan mineralen vullen bananen je elektrolytenvoorraad weer aan, die is geslonken tijdens het zweten. Ook zou de vrucht spierkramp na het hardlopen kunnen helpen voorkomen. Kortom: de ideale snack voor iedere hardloper.

3.    Paprika

Paprika is bijzonder rijk aan vitamine C. Er zijn aanwijzingen dat deze vitamine pijnlijke spieren na een intensieve work-out helpt voorkomen. Daar profiteer je ook als hardloper van. Zet deze groente dus wat vaker op het menu.

Het beste is trouwens om zoveel mogelijk verschillende groenten te eten, dus varieer ook met andere groenten die veel vitamine C bevatten. Denk bijvoorbeeld aan spruitjes en boerenkool. De laatste is trouwens ook rijk aan calcium en vitamine K. Goed voor sterke botten!

4.    Naturel yoghurt

Yoghurt bevat een hoog percentage aan essentiële aminozuren, die je nodig hebt voor spieropbouw en -herstel. Bovendien bevat dit gezonde zuivelproduct ook calcium voor gezonde botten en vitamine D voor de calciumopname. Echt basisvoedsel dus voor jou als hardloper.

Als bonus bevat yoghurt levende bacteriën die je darmflora stimuleren en je immuunsysteem versterken. Zo profiteer je met yoghurt van een goede gezondheid. Let trouwens wel op dat je yoghurt geen ongezonde toevoegingen, zoals suiker bevat. Dat is namelijk minder goed voor je gewicht.

5.    Koffie

Onderzoek toont aan dat koffie je prestaties een boost kan geven. De cafeïne in koffie verhoogt namelijk het niveau van adrenaline in je lichaam. Hierdoor gaat je lijf meer vet als brandstof gebruiken. Dit spaart de glycogeenvoorraad. Je spieren hebben daardoor meer glycogeen beschikbaar en daardoor houd je het langer vol.

Belangrijk is wel om je koffie zwart te drinken, dus zonder melk en suiker. Hoewel veel mensen denken dat koffie uitdroogt, is dat niet het geval. Je moet alleen vaker naar het toilet, en dat is minder handig tijdens een marathon.

Wat eet en drink jij als hardloper iedere dag? Deel het hieronder in de reacties!

Zoek je meer voedingsmiddelen om elke dag te eten, dan vind je hier 80 snelle en gezonde snacks.

Gastblog door Annemiek Shrestha-van der Krogt / Health Blogger voor www.floraa.nl

Bronnen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22616015
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28222393
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1778925

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *