Hardlopen op vakantie: 10 tips om je schema te blijven volgen

Als je op vakantie gaat, kan dat een mooie gelegenheid zijn om eens ergens anders te lopen. Hier zijn wat tips om tijdens je vakantie te blijven lopen en in conditie te blijven…

Hardlopen in de vakantie kan heerlijk zijn – je bent ontspannen, kunt nieuwe routes verkennen en misschien is het weer wel beter. Hier volgen wat tips om een schema te bepalen en je eraan te houden als je op reis bent…

Bepaal een doel – en doe een stap terug
De beste manier om te blijven hardlopen is een schema – maar je bent wel op vakantie, dus het kan best wat minder. Neem je normale hardloopschema en maak het iets minder intensief, met kortere afstanden of meer rustdagen. Als je MY ASICS gebruikt, wordt er automatisch een optimaal hardloopschema voor je samengesteld.

Maak hardlopen toeristisch
Als je ergens nog nooit bent geweest, kun je mooi rondkijken tijdens het hardlopen. Gebruik online routeplanners om te kijken wat er in de buurt is en loop erheen. Vergeet je telefoon niet – dan kun je foto’s maken om met je vrienden te delen en je statistieken bijhouden met de MY ASICS-app

Probeer eens een andere hardloopstijl
Een ander land kan aanleiding zijn voor een andere hardloopstijl. Als je in een land met veel bergen bent, kun je je trailschoenen aantrekken en hardlopen buiten de gebaande paden.

Ook op het strand en in de duinen kun je goed hardlopen. Dat is ideaal om je training te variëren en andere spieren te trainen.

Ga ’s morgens hardlopen
In warme landen is het ’s morgens het koelst. Het is comfortabeler en veiliger om dan te gaan hardlopen. Maar ook als je naar een koele bestemming gaat, kan de ochtend het beste tijdstip zijn. Ga op pad voordat de dag echt is begonnen en zorg dat je voor het ontbijt terug bent – misschien kun je jezelf wel belonen met een plaatselijke lekkernij.

Pas je uitrusting aan het klimaat aan
Thuis is het makkelijk om je kleding af te stemmen op het klimaat. Maar het weer op vakantie kan heel anders zijn. Bekijk de weersvoorspelling voor je bestemming en zorg dat je een geschikte uitrusting meeneemt.

Bekijk het opvouwbare jack
voor heren
voor dames

Blijf je tijden bijhouden
Een goede manier om je aan je schema te houden is door je tijden bij te blijven houden. Zo heb je houvast terwijl je weg bent en weet je hoe je ervoor staat.

Zoek het water op
Als je aan zee zit of je hotel een zwembad heeft, kun je je loopsessie afsluiten met een frisse duik. Op warme bestemmingen is dat de beste beloning voor een pittige loopsessie.

Zoek contact met hardloopverenigingen
De meeste vakantiebestemmingen hebben een plaatselijke hardloopvereniging. Als je met een groep kunt meelopen, hoef je zelf geen route uit te stippelen. Als je liever alleen loopt, kunnen ze je misschien een goede route aanraden.

Let op met eten en drinken
Als je ’s morgens gaat hardlopen, probeer de avond daarvoor dan niet te laat te eten. Misschien drink je meer als je op vakantie bent – maar je wordt alleen beter als je niet doorzakt op de avond voordat je ’s morgens gaat hardlopen.

Loop op een loopband
Op koudere bestemmingen kan overdekt hardlopen een oplossing zijn. Veel hotels hebben een sportschool, dus hardlopen op een loopband kan een goed alternatief zijn voor de frisse buitenlucht.

 

(bron: Asics.nl)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *