Juiste outfit bij hardlopen erg belangrijk

3da03729f7154067a7be4bf1258a46a7c3BzdTEwX3J1bm5pbmdfMDIwMzVfaXBvZC01NDB4MzYwLmpwZw==.jpg_500x500

Onder vele is het bekend dat wanneer je gaat hardlopen je goede schoenen daarvoor moet hebben, maar waar moet je nou eigenlijk op letten wanneer je gaat shoppen voor hardloopschoenen? En hoe zit het met de rest van de outfit?

Hardloopschoenen

Het is handig om (als je die hebt) je oude hardloopschoenen mee te nemen naar de winkel. Geschoolde verkopers kunnen hieraan zien wat jou loophouding is, dit kan een factor zijn voor de perfecte schoen voor jou. Wanneer je naar een winkel gaat om schoenen te passen moet je niet vergeten je hardloop sokken mee te nemen, deze zijn namelijk vaak dikker dan je normale sokken en dat maakt dus een heel verschil in je schoen.

Hardloop schoenen moet je (bijna) altijd een maat groter nemen dan je normale schoenen. Dit komt doordat je voeten opzwellen tijdens het rennen en je gewone maat dan dus opeens te klein is. Je moet aan de voorkant van je schoen ongeveer een duimbreedte ruimte hebben.

Je ziet vaak bij de uitleg van de demping van de schoen staan in welke gewichtsklasse ze vallen. Je hebt drie gewichtsklassen, de eerste is lichtgewicht, hier vallen de vrouwen die onder de 60 kilo wegen onder. De tweede is midden, dit is tussen de 60 en 80 kilo. En de derde klasse is zwaargewicht, hierin vallen de vrouwen die meer wegen dan 80 kilo. Wanneer dit bij de uitleg van de schoenen staat kan jij dus zien of de demping genoeg of teveel is voor jou.

De kleding

Het lijkt misschien een stuk minder belangrijk dan je schoenen maar toch is het handig om ook hier even over na te denken. Draag geen shirtjes van katoen, katoen neemt heel veel vocht op waardoor het helemaal drijfnat wordt. En daarbij houdt katoen ook geen warmte vast. Beter is om een shirt te dragen van polyamide of polyester. Hierin zitten kleine gaatjes waardoor het vocht kan ontsnappen. Kleed je niet te warm aan, wanneer je dat wel doet krijg je het al heel snel benauwd en gaat je hoofd gloeien. Je lichaam kan niet alle vocht en warmte kwijt waardoor het minder functioneert.

Wanneer het boven de tien graden is en de zon schijnt draag dan een korte broek en een shirt met korte mouwen. Dit is dan voldoende. Als je weet van jezelf dat je het snel koud hebt draag dan een shirt met lange mouwen, je armen bedekken is belangrijker dan je benen. Bij kouder weer, rond de vijf graden bijvoorbeeld, trek je een langere broek aan met een shirt met lange mouwen. Bij regen of sneeuw zorg er dan voor dat die elementen niet je lichaam bereiken. Draag een regenjack en een broek/tight van waterafwerende stof.

Belangrijk voor de Dames:

Heel erg belangrijk is een goed zittende sportbeha. Wanneer je de beha aan hebt spring dan even op en neer en kijk of hij dan nog steeds hetzelfde zit. Als de onderband namelijk omhoog kruipt heb je de verkeerde maat aan en moet je een omvang kleiner. Zoek een sportbeha met brede schouderbandjes, dit is steviger en zit fijner voor jezelf.

Bron: Vrouw in beweging

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *