Sneller vet verbranden met HIIT

tumblr_nhafc9ds7S1sqqh31o1_1280

Aan cardio heb ik het laatste jaar niet gedaan. Urenlang op een crosstrainer of loopband staan trok mij niet erg aan. Krachttraining vond ik veel leuker en het afvallen ging daar prima mee. Nu ben ik op een punt gekomen dat de laatste 2 kilo er niet af willen gaan. In principe niet erg, want ik hoef niet perse meer af te vallen. Toch blijft het knagen, omdat ik een jaar geleden als doel heb gesteld om 59 kilo te willen wegen. Voor mezelf wil ik dat toch graag behalen. Dus mijn nieuwe voornemen was om 2 á 3 keer per week na mijn training nog 20 minuten cardio erachteraan te doen. 

Vroeger deed ik vaak urenlange cardio sessies en bijna geen krachttraining. Afvallen ging moeizaam en ik vond het heel saai om een uur op die crosstrainer te staan. Nu weet ik na wat onderzoek te hebben gedaan dat er met langdurige cardio sessies niet veel gaat veranderen. Bij langdurige cardio sessies op lage intensiteit verbrand je na de training bijna niks meer. Bij een HIIT training blijft je verbranding nog lang na de training hoog! Dit in combinatie met krachttraining is volgens velen de snelste manier om goede resultaten te boeken.

Ik wil dus 2 á 3 keer in de week HIIT cardio gaan doen na mijn krachttraining. HIIT staat voor Hoge Intensity Interval Training. Uit verschillende onderzoeken is geconcludeerd dat HIIT 50% effectiever is in het verbranden van vetweefsel dan met een lage intensiteit training. En dat met maar 20 minuten cardio! Ideaal, want het is niet iets wat ik graag doe.

Er zijn vele manieren om HIIT uit te voeren. Hier een voorbeeldje. Een hardloper zou dan bijvoorbeeld 90 seconde joggen en 30 seconde sprinten. Een HIIT training duurt minimaal 15 minuten en maximaal 20 minuten. Als dit goed gaat voer ik het op naar 60 seconde joggen en 30 seconde sprinten. Vervolgens 30 seconde joggen en 30 seconde sprinten.

 

High-Intensity-Interval-Training-(HIIT)-3

 

images

 

Ik ben erg benieuwd wat voor resultaten ik ga behalen. Mijn conditie is niet zo best, dus ik wil hiermee ook weer wat conditie gaan opbouwen. Laatst moest ik naar de bus rennen en ik was al buitenadem na een minuut! Beschamend als je elke dag sport ;). Ik heb gister voor het eerst een HIIT sessie gedaan en wat was ik kapot! Maar achteraf was het erg fijn en ik hoop dat ik er net zoveel plezier in ga krijgen als dat ik dat bij krachttraining heb.

XOXO Cynthia

Follow me on instagram for more: @cynthiahouben_

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *