Strakkere buik door minder insuline

abs 5

Hmm buikspieroefeningen, niet mijn favoriet. De laatste tijd vergeet ik om mijn buik te trainen. Nou ja vergeet, ik doe net of ik het vergeet ;). Ze zitten er wel ergens, maar ik zie ze alleen nog niet.

Nu ben ik toch wel benieuwd hoe mijn buik eruit kan zien als ik meer train en nog beter eet. Ik heb een schema gemaakt, die volg ik dan 2 weken. Daarna maak ik een nieuw schema. Als er wat afwisseling zit in de oefeningen, houd ik het langer vol. Anders ben ik geneigd ermee te stoppen.

Hieronder het schema voor de komende 2 weken.

Schema buikspieren

  • Cocoons                                          3 x 15
  • Russian twist                                3 x 15
  • Low belly leg reach                     3 x 15
  • Low pulley cable chop                3 x 15
  • Cable crunch                                 3 x 15

Minder insuline

Om een strakkere buik te krijgen, zijn alleen oefeningen doen niet genoeg. Voeding is hierbij erg belangrijk. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals mensen die alles kunnen eten en alsnog een sixpack hebben. Helaas behoor ik niet tot die categorie. Als ik een maand niet oplet en alles eet wat ik wil, zit er alweer 4 kilo aan.

Ik wil gaan proberen wat minder koolhydraten te eten. Ik heb gemerkt als ik dit doe, dat mijn buik een stuk platter is. Vooral brood is bij mij een boosdoener. Dan zet mijn buik gelijk op. Ik ben echt gek op  brood, dus helemaal opgeven gaat me te ver. Je kan me namelijk op ieder tijdstip wakker maken voor een broodje carpaccio met Parmezaanse kaas, rucola, pijnboompitjes en truffelmayonaise. Extra veel kaas en heel veel truffelmayonaise… Sorry, ik dwaal af.

Minder koolhydraten eten heeft ook een positief effect op mijn suiker. Ik spuit dan namelijk minder insuline. Als je lichaam langere tijd veel insuline krijgt of aanmaakt (dit geldt ook voor mensen zonder suikerziekte) wordt er veel minder vet verbrand. Je lichaamscellen zijn dan minder gevoelig voor insuline, waardoor je lichaam alleen maar meer insuline gaat aanmaken. Als je dus veel suikers en koolhydraten eet, maak je veel insuline aan en gaat je lichaam vet vasthouden. Je hebt koolhydraten overigens wel nodig als brandstof, maar gewoon niet teveel :).

Oefeningen schema 

Cocoons 

abs2

 

Ik vond deze oefening best wel zwaar, omdat er continue spanning op je buikspieren staat. Even doorbijten, want het is wel een effectieve oefening! Als het te zwaar is kan je altijd je benen even laten rusten.

Russian twist 

10807811_736766093060768_426154071_n

 

Deze oefening is vooral goed voor je schuine buikspieren. Je houdt het gewicht recht voor je en gaat nu twisten met je bovenlichaam. Je kan het zwaarder maken door je benen van de grond te houden. En nog zwaarder als je hem sneller uitvoert.

Low belly leg reach 

abs

 

Deze oefening is vooral goed voor je onderbuik. Je start met je benen in een hoek van 90 graden en je hoofd is van de grond. Daarna ga je je benen uitstrekken. Hoe lager je dit doet, hoe zwaarder het is. Je houdt even 3 seconde vast en gaat weer terug naar de startpositie.

Low pulley cable chop 

abs4

Bij de oefening houdt je je armen gestrekt vooruit en beweeg je schuin omhoog. Je voelt hier vooral je schuine buikspieren. Ik vind deze erg fijn, omdat het een staande oefening is. Ik heb namelijk snel last van mijn nek als ik grondoefeningen doe.

Cable crunch 

abs1

 

Bij deze oefening pak je het touw vast achter je nek en breng je je hoofd naar beneden. Op die manier voel je al het gewicht op je buikspieren.

 

Het was alweer even geleden dat ik mijn buikspieren heb getraind, dus het was best zwaar. Ik heb spierpijn als ik hoest, lach of überhaupt beweeg. Toch wel een lekker gevoel… No pain, no gain right?

XOXO

Cynthia

Follow me on instagram for more: @cynthiahouben_

 

 

 

 

2 Comments

  • marielle zegt:

    hoihoi!
    ik ben ook bezig met minder koolhydraten eten, nu vraag ik mij af of rijst nou wel of niet goed is als je minder koolhydraten wil eten. Pasta’s, noedels, aardappels en brood laat ik al vaker staan.
    en thanks voor de oefeningen!
    Liefs Mariel

    • Cynthia Houben Cynthia Houben zegt:

      Hoi Mariel!

      Wat goed van je:D! Witte rijst zou ik niet doen, daar zitten weinig voedingsstoffen in en geen vezels. Vezels zorgen voor een goede spijsvertering. Witte rijst wordt daardoor sneller omgezet in suiker en opgeslagen als vet. Zilvervlies rijst daarentegen is wel gezond! Hier zitten wel vezels in en veel meer voedingsstoffen zoals vitamine B. Die kan je dus gerust eten.
      Zelf eet ik meestal zilvervliesrijst en af en toe pasta op dagen dat ik zwaar train.
      Succes met het eten en de oefeningen :).

      XoXo Cynthia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *