Van bubbels naar bronwater

IMG_20141223_000429

Vanmiddag werd mij de vraag gesteld ‘of ik al van de drank af ben’… Een enigszins discutabele vraag, die mij even aan het denken zette zo tijdens de donkere dagen voor kerst. #realitycheck 😉 Maar deze vraag ziet op mijn (goede) voornemen om vanaf 1 januari geen alcohol meer te nuttigen. It’s all part of the program!

Het klinkt natuurlijk best logisch dat je voor een sportprestatie je alcoholverbruik op een laag pitje zet. We kunnen ons allemaal wel bedenken dat je met een dikke kater vast niet zo goed zal presteren dan wanneer je fris en fruitig aan de start verschijnt, maar wat zijn de effecten van alcohol nou precies?

Yoddler_517_Large

Door het gebruik van alcohol kunnen stofwisselingsstoornissen ontstaan, je polsslag en ademhaling stijgt en ook het lichaamsgewicht kan stijgen. De lichaamstemperatuur kan verstoord raken en het lichaam kan uitdrogen doordat alcohol vocht onttrekt aan het lichaam. Tot slot kan er een tekort optreden aan vitamines omdat een verminderde voedingsinname het gevolg kan zijn van alcoholconsumptie. Dat atleten door hun inspanning de alcohol sneller zouden afbreken dan niet-sporters, klopt niet. Fysieke inspanning leidt niet tot een snellere alcoholverwerking.

Een van de directe effecten van alcohol is een verlaging van het reactievermogen en een verminderde coördinatie. Hierdoor kan de alcohol een negatieve invloed uitoefenen op de sportprestatie en de kans op blessures wordt vergroot. Op langere termijn kan alcoholgebruik leiden tot een zekere mate van spierzwakte en verzwakking, je conditie neemt dus af.

Bij consumptie van alcohol verwijden de bloedvaten zich. Om tijdens de sportbeoefening toch voldoende zuurstof naar de spieren te vervoeren moet het hart extra hard pompen. Hierdoor zal je uithoudingsvermogen verminderen, en vergroot je de kans op hartritmestoornissen. In een volgende blog zal ik verder ingaan op hardlopen met een hartprobleem, maar voor nu is in ieder geval duidelijk dat alcohol de risico’s op complicaties wel vergroot.

Ook na het sporten heeft de aanwezigheid van alcohol in het lichaam nadelige effecten. Alcohol leidt namelijk tot een vertraagde afbraak van lactaat, het afbraakproduct melkzuur dat tijdens een inspanning in de spieren ontstaat. De lever, die moet zorgen voor de zuivering van het melkzuur uit het bloed, geeft, als er ook alcohol in het bloed zit, de prioriteit aan de afbraak van alcohol. Daardoor hoopt het melkzuur zich op in het lichaam en ontstaat een vermoeid gevoel dat vele uren kan aanhouden, en bovendien zul je meer last hebben van spierpijn.
Kortom, met een doel voor ogen als het uitlopen van de marathon, doe je er verstandig aan een wijntje/biertje minder te drinken of zelfs alcohol helemaal te mijden.

1 januari 2015

In een tijd van kerstborrels en knallende kurken maken we het onszelf natuurlijk niet te moeilijk. Geniet van de komende feestdagen, en neem gerust nog een drankje, maar vanaf 1 januari gaan we over op Spa Blauw! Wie doet er mee?

1 Comment

  • Arnold van Odijk zegt:

    Kijk dat is duidelijke taal. En een duidelijke grens ook. Tot 1 januari nog in de lamp hangen, maar dan leven als een monnik. Het komt wel goed met die marathon van Danielle.
    Tja Spa blauw; zelf denk ik er nog even over..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *