Voedingsdagboek: Diëten versus een gezonde levensstijl

De laatste tijd krijg ik vaak de vraag wat ik nou precies eet. In februari woog ik 70 kilo, ik was nog niet te dik maar het zat er wel aan te komen als ik niet zou veranderen. Ik zat niet meer lekker in m’n vel, voelde me vaak depressief en paste veel van mijn kleren niet meer. Vanaf mijn 18e heb ik al problemen met op gewicht blijven. Ik volgde allerlei diëten en viel met succes af, maar na het dieet ging ik weer gewoon eten en verviel ik langzaam maar zeker weer in m’n oude patroon. Met als effect dat ik binnen no time weer 10 kilo zwaarder was. Het jojo-effect… het voelde alsof ik alles voor niks  had gedaan. Daarom geloof ik niet meer in (crash) diëten. Naar mijn mening is de enige manier om blijvend je droomlichaam te krijgen EN gezond te zijn, je levensstijl te veranderen.

In februari ging ik op de weegschaal staan, nadat ik maandenlang niet durfde omdat ik niet wilde weten hoe zwaar ik was geworden. Ik schrok me dood, van 55 kilo in augustus (na een crash dieet) naar 70 kilo in februari. Het ging me overigens niet alleen om m’n uiterlijk. Ik was ook altijd moe, misselijk en ziek. Nu wist ik het zeker, ik ga heel m’n leven omgooien en niet omdat het moet maar omdat ik het wil. Ik wil gezond zijn, ik wil in een kledinghokje kunnen staan zonder bijna in huilen uit te barsten omdat ik 2 maten groter moet nemen, ik wil in bikini kunnen lopen zonder me te schamen voor m’n lichaam, ik wil trots op mezelf kunnen zijn en  ik wil me elke dag energiek en fit voelen… Alleen als je echt wil kan je veranderen zonder dat het als een opgave voelt.

10822439_747803801956997_1944582781_n     4-2  10836246_747776161959761_516469066_n

55 kilo na een crash diet                     70 kilo                                                 61 kilo, gezonde levensstijl

Wat heb ik veranderd?

Ik heb heel veel gelezen en  ben gaan kijken wat voor mij werkt. Size zero worden was niet mijn doel, maar fit worden! Een mooi afgetraind lichaam met rondingen. Nu wist ik dat ik meer eiwitten moest gaan eten en minder koolhydraten . Zodat ik zou afvallen zonder mijn spieren te verliezen. Ik gebruik de app. FatSecret, deze is gratis en niet te ingewikkeld. ( Er zijn nog meer apps als je deze niet fijn zou vinden). Je kan toevoegen wat je eet op een dag en gelijk zien hoeveel eiwitten, vetten, calorieën etc. je hebt binnengekregen. Ik houd het regelmatig bij, zodat ik weet of ik het nog goed doe. Op een geven moment weet je zelf ongeveer wat er in je eten zit. Ik probeer elke dag aan 122 gram eiwitten te komen, 61 gram vetten waarvan 50 % onverzadigd en 150 gram koolhydraten.

2 gram eiwitten x je lichaamsgewicht ( ik weeg 61) = 122 gram

1 gram vet x je lichaamsgewicht = 61 gram

De ene dag is dit iets meer, de andere dag wat minder. Ik probeer me er zoveel mogelijk aan te houden. Daarnaast heb ik 1 of 2 keer in de week een cheat meal. Anders houd ik het niet vol. Het is belangrijk om te kijken naar wat voor jou werkt en trots te zijn op wat je hebt bereikt. Soms heb ik een paar ‘’slechte’’ dagen dat ik weer even terugval en veel vet en zoete dingen eet. Vroeger zou ik boos worden op mezelf en denken nu heb ik toch al 5 dagen slecht gegeten, nu geef ik het maar op. Maar nu  denk ik, ach blijkbaar had ik het even nodig en ik ga gewoon weer door met gezond eten en hard trainen. Als je nooit opgeeft zal je er altijd komen. Misschien wat langzamer dan anders, maar je komt er wel.

Hieronder mijn voedingsdagboek van een aantal dagen.

Voedingsdagboek

Maandag

Ontbijt: 2 koolhydraatarme boterhammen met kipfilet en avocado met een schaaltje Cantaloupe meloen (100gr) en groene thee.

Tussendoort: schaaltje magere milde kwark(250 gr) met banaan en een theelepel honing.

Lunch: 2 spelt crackers met roerei en groene thee( roerei van 3 eieren, scheutje melk en cherrytomaatjes)

Tussendoort: 2 mandarijntjes en een handje cashewnoten

Avondeten: 2 kipspiesjes met paprika en ui, zoete aardappel uit de oven en broccoli.

Sporten: full body training

Tussendoort: eiwitshake: 300 ml magere melk + 1 schep perfect protein strawberry smoothie( eiwitshake)

Voor het slapen: Schaaltje magere milde kwark (250 gr) met een schep jam

 Woensdag 

Ontbijt: volkoren wrap met tonijn en stukjes appel en 150 ml magere yoghurt bosvruchten

Tussendoor: handje cashewnoten

Lunch: Koolhydraatarme boterham met kipfilet en pesto  en een banaan

Sporten: full body training

Tussendoor: Leev bio graan reep

Avond: Salade Gado Gado 320 gram

Tussendoor: magere milde kwark 250 gram met een schepje jam

Voor het slapen: 2 mandarijnen en 300 ml magere melk + 1 schep perfect protein strawberry smoothie(eiwitshake)

 Donderdag 

Ontbijt: Brinta, 200 ml halfvolle melk met een theelepel honing en een volkoren ontbijtkoek

Tussendoor: eiwitreep banaan van weight care

Lunch: Salade met twee eetlepels pasta, gegrilde courgette, aubergine en tonijn.

Tussendoor: handje cashewnoten en handje rozijnen

Avond: 100 gram rijst( 3 opscheplepels), 100 gram kip, 150 gram sperziebonen, 2 hardgekookte eieren en 1 eetlepel seroendeng(geroosterde kokos en pinda’s)

Tussendoor: 250 gram griekse yoghurt

Sporten: Buik en benen

Na het sporten: 2 peren en 300 ml magere melk met 1 schep perfect protein strawberry smoothie (eiwitshake)

Zoals je ziet eet ik verspreid over een dag zo’n 6 a 7 keer. Toen ik hiermee begon had ik het er vaak nog moeilijk mee. Veel trek in vet en zoet, want in feite is je lichaam hieraan verslaafd geraakt en moet het afkicken. Je lichaam heeft tijd nodig eraan te wennen. Nu heb ik er geen moeite meer mee. Ik heb bijna nooit meer zin in iets slechts en als ik er wel zin in heb neem ik het gewoon.

Believe you can and you will!

Follow me on instagram for more: @cynthiahouben_

 

XOXO

Cynthia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *