Wat kun je beste niet eten voor het slapen gaan

image (1)

Sinds jaar en dag ben ik een fervent luisteraar van 3FM. Heerlijke muziek, fijne humor en goede DJ’s. Het valt me de laatste tijd ook in positieve zin op dat er een aantal van deze DJ’s ook besmet zijn met het hardloopvirus. Ik noem een Gerard Ekdom of Sander Lantinga. Rondjes van 8 tot 10km. Ik hoop dat door dit door duizenden beluisterde medium de luisteraar enthousiast gemaakt wordt ook te gaan hardlopen c.q. bewegen. Het is niet alleen het sportieve aspect wat vaak belicht wordt maar ook het aspect van beweging in combinatie met gezonde voeding of voedingtips. De volgende voedingstip kwam ik tegen op giel.vara.nl

Wat kun je beste niet eten voor het slapen gaan?

Nog ff wat eten voor het slapen gaan… Heerlijk toch! Maar uit onderzoek blijkt dat het eten je nachtrust flink kan beïnvloeden. Hier een aantal tips. Vooral handig om te weten hoe je met een volle maag de slaap kunt pakken.

SUPER SLAAPSNACKS

image (2)Kersen. Een zoete snoeperij die je jezelf nog mag gunnen ’s avonds, want het fruit is één van de weinige voedingsmiddelen die van van nature melatonine bevatten. Dit hormoon wordt normaal gezien door je lichaam aangemaakt, maar wordt ook vaak aan slaapmedicatie toegevoegd. Vervang die pil door een handvol kersen, en snurken maar.

Magnesium. Voedsel dat veel magnesium bevat, zoals groene bladgroenten en advocado, kunnen jouw ritje naar dromenland aangenamer maken. Studies bevestigen het gunstig effect van magnesium op de kwaliteit en lengte van jouw slaap én je staat ’s ochtends makkelijker op. Toast met zelfgemaakte guacamole als avondsnack? Bring it on!

Volle granen. De gedroomde combinatie voor een goede nachtrust, is een avondmaal dat granen met eiwitten combineert. Brood, pasta of rijst gecombineerd met een eierbereiding of eiwitrijk gevogelte zoals kip of kalkoen, vormen een ideale avondmaaltijd voor wie daarna heerlijk wil rusten.

Tryptofaan is een goddelijk natuurlijk slaapmiddel. Het aminozuur stimuleert de aanmaak van serotonine, een hormoon dat mee de slaap regelt. Noten, kalkoen, sojabonen of pompoenpitten bevatten grote hoeveelheden tryptofaan en passen perfect in een rustgevende maaltijd ’s avonds.

SNEAKY SLAAPSTELENDE SNOEPERIJEN

Vet voedsel. Helaas, die zak chips of die pot ijs voor televisie verstoort onze nachtrust. Het duurt lang voor ons lichaam die vette snacks kan verteren, waardoor ons lichaam (half) wakker blijft tijdens het verteringsproces. Een onregelmatige nachtrust is het gevolg.

Alcohol. Die twee glaasjes rode wijn ’s avonds maken je inderdaad slaperig, maar toch is het niet de perfecte slaapmuts, zoals velen denken. In werkelijkheid zorgt alcohol voor het slapengaan voor een onregelmatige slaap waarbij je vaak wakker wordt, ook al merk je dat zelf niet. Beperk je tot één glaasje om dat effect te vermijden.

Koffie. Surprise, surprise, koffie houdt je wakker. Om er geen slechte nachtrust aan over te houden, beperk je jouw cafeïne-inname beter tot 200 à 300 mg per dag. Vermijd ook om ’s avonds nog koffie te drinken. Cafeïne vind je trouwens ook in chocolade, frisdrank, energiedrankjes en thee. Opletten dus met die zoetigheden voor het slapengaan.

image (3)

 

 

 

 

 

Enkele uren voor het nachtlampje uitgaat eet je in het beste geval niet. Maar wie laat thuis is of toch nog een beetje trek krijgt na de maaltijd, hoeft ook niet met een knorrende maag te gaan slapen. Als je laat eet, neem dan een kleiner bord dan normaal. Zo overbelast je jouw lichaam niet bij de vertering. Wie wil snacken na de maaltijd zonder zijn slaap in de war te sturen, hier nog enkele nachtrustvriendelijke suggesties:

– Een volkoren cracker met pindakaas

– Een kop warme melk

– Yoghurt met een halve banaan en eventueel wat gehakte walnoten

– Twee kopjes popcorn met een beetje olijfolie of honing

Eet smakelijk en slaap zacht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *