Wat kun je doen tegen vermoeide benen?

Vermoeide benen kunnen funest zijn voor je tempo. Dat is frustrerend, want meestal heb je nog adem genoeg. Hier volgen 6 manieren om je benen fit te houden.

Bereid je goed voor voordat je de deur uit stapt
De beste manier om geen last te hebben van vermoeide benen is door ze te voorkomen. Dat kun je doen met een hardloopvoorbereiding die helemaal bij jou past. Je kunt verschillende dingen proberen:

  • Eet 30 minuten voor het hardlopen iets dat veel koolhydraten en glucose bevat
  • Doe een warming-up en rekoefeningen om vermoeidheid aan het begin van je hardloopsessie te voorkomen

Eet en drink voordat het echt nodig is
Als je eenmaal uitgedroogd bent en honger hebt, kan het te laat zijn om er iets aan te doen. Je kunt dus beter vooruit denken. Het beste moment om te eten en drinken is als je je goed voelt en lekker loopt, niet als je het al moeilijk hebt.

Verkort je paslengte
Als je voelt dat je benen vermoeid raken, kun je beter niet proberen dezelfde loopstijl vast te houden. Om te kunnen blijven hardlopen, moet je je aanpassen aan wat je lichaam je vertelt.

  • Verlaag je tempo en hou je snelheid onder controle als je bergafwaarts loopt
  • Til je voeten hoog op om je bloedsomloop te stimuleren
  • Laat je voeten zachtjes neerkomen om de impact te beperken
  • Wikkel je voeten af van je hiel naar je tenen

Laat je lichaam het tempo bepalen
Veel hardlopers begaan de fout om voordat ze vertrekken hun tempo te bepalen. Als je de hele week hard hebt gewerkt en weinig hebt geslapen, is een snelle loopsessie misschien te hoog gegrepen. Vergeet niet dat je je hardloopschema kunt bijstellen – als je vandaag beter langzaam en constant kunt hardlopen, kun je die snelle hardloopsessie verplaatsen naar volgende week.

Loop in de juiste uitrusting
Je kunt je beenspieren extra ondersteunen met hardloopkleding die bij de dij- en kuitspieren compressiestukken bevat. Zo werken je spieren efficiënter en word je minder snel moe.
Bekijk de Motion Muscle Support-hardloopkleding

Denk aan iets anders…
Als niets helpt, kun je jezelf dwingen om aan iets anders te denken. Stel jezelf steeds een doel in de verte, zodat je altijd naar iets toe rent. Dat maakt de afstand beter te overbruggen.

…maar negeer potentiële blessures niet

Als je lichaam echt pijn doet, moet je stoppen en uitrusten. Als je de eerste tekenen van een blessure negeert, kun je ernstige schade veroorzaken. Het zou jammer zijn als je niet meer kunt hardlopen.

Bron: Asics

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *