Mijn 10 dagen sportvasten

Tijdens één van onze Urban Runs door Amsterdam werd ik door één van de runners enthousiast gemaakt over sportvasten. Toen ik die avond thuis kwam ben ik online gaan zoeken, wat het nou precies is en wat het nou met je lichaam doet. Na het lezen over sportvasten stond ik te popelen om te beginnen. Via via kwam ik in contact met Donny van Pinxteren eigenaar van Studiovondel. Sportvasten doe je namelijk altijd onderbegeleiding en je sport maximaal maar een half uur per dag.

In 10 dagen streef je naar het maken van de zogenoemde ‘metabolic switch’, de overgang van suiker naar vetverbranding. Afvallen is een leuke bijkomstigheid, maar het doel is voornamelijk het verbeteren van je sportprestaties.

Na het intakegesprek kon ik die dag erna meteen aan de slag. Zonder een moment van twijfel zei ik volmondig ja. Waarom ik koos voor sportvasten? De switch! Een zetje de juiste richting in, om na de 10 dagen weer gezonder te leven en om mijn uithoudingsvermogen te verbeteren (erg handig voor hardlopers). Een bijkomend voordeel is dat ik voor de zomer weer strakker in mijn vel zit en mijn wintervachtje weer in de kast kan leggen.

Sportvasten bestaat uit 10 dagen, 3 afbouwdagen, 3 vastendagen en 4 opbouwdagen.

De eerste twee dagen gingen mij prima af, maar de derde dag had ik toch wel een beetje moeite. Ik had die dag een verjaardag en al het eten rook 100 maal lekkerder dan normaal, maar mocht niks proeven. Toen ik dat punt had overwonnen gingen de overige dagen mij vrij makkelijk af. Ik voelde me steeds fitter en scherper worden. Ik ging ook steeds beter slapen en stond zonder moeite op in de ochtend. Onderbegeleiding van Donny deed ik elke dag 30 minuten aan cardio.

Na de 10 dagen was ik toch wel een beetje trots op mijzelf dat ik het heb volgehouden en merk nu wel degelijk een verschil tijdens het hardlopen. Ik ben weer wat sneller en kan mijn snelheid langer volhouden.
Donny, ik wil je nogmaals bedanken voor de afgelopen 10 dagen. Wil jij nou ook graag sportvasten? Neem dan contact op met Donny. (info@studiovondel.nl) of kijk even op de website, klik hier.

Eindresultaten:
Gewicht: – 5 kg
Vetpercentage: – 2.2 %
Buikomtrek: – 6 cm
Spiermassa: + 0.6 kg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sportvasten is de methode om je leven een nieuwe impuls te geven en om een gezond gewicht te bereiken en te behouden. Sportvasten is geen dieet. Het is een 10-daagse trainingsmethode waarbij de spieren en de lever worden getraind in het verbruik van vet in plaats van suiker (de metabolic switch). Om dit te bewerkstelligen ga je sporten tijdens de vastenkuur. Hierdoor ga je meer vet verbranden en nemen overtollige vetreserves, met name het buikvet, af. Mannen vallen gemiddeld 4 tot 6 kilogram af in 10 dagen, vrouwen 2 tot 4 kilogram. Ook wordt de behoefte aan snaaien en het tussendoor snoepen na de kuur veel minder. Sportvasten is een gezondheidsprogramma, waarbij gewichtsverlies eigenlijk een bij-effect is.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *