10 tips voor hardlopen in de winter

Winter

Het wordt ’s avonds al snel donker en de koude ochtenden werken niet echt motiverend om in de winter te blijven hardlopen. Niks doen is geen optie; je wil toch je conditie op peil blijven houden. Zelfs bij extreme kou, wind en sneeuw gaan de bootcamplessen van mijn trainer gewoon door. Ik geef je 10 tips zodat ook jij goed voorbereid bent en lekker kunt blijven hardlopen deze winter!

1. Onderkleding

Katoenen shirts of singlets nemen vaak teveel vocht op. Op je bovenrug en borst verlies je veel warmte en daardoor ook vocht. In de winter voelt dat vocht extra koud aan. Thermo(onder)kleding is dan echt een uitkomst en zorgt ervoor dat je je transpiratie goed kwijt kunt en juist de warmte vasthoudt.

2. Loopbroek

Zorg dat je een broek koopt die vochtregulerend is zoals de tights van Nike met dri-FIT materiaal. Er zijn ook speciale tights en broeken met winddichte vlakken op de bovenbeen, dat houdt heel wat kou tegen.

3. Muts & handschoenen

Wist je dat je tijdens het hardlopen de meeste warmte verliest tijdens je hoofd en je handen? Een muts en handschoenen zijn daarom geen overbodige luxe! Het meest ideaal zijn mutsen met fleece materiaal (liefst 100% polyester). Fleece heeft namelijk een meer open structuur dan andere materialen waardoor het meer lucht vasthoudt en hierdoor de warmte van je lichaam aanneemt zodat je hoofd op temperatuur blijft.

4. Hardloopschoenen

In de regen of sneeuw gelopen en zijn je schoenen nat? Laat ze dan vooral niet op de verwarming drogen, hierdoor drogen je schoenen teveel uit. Een goed alternatief is om kranten in je schoenen te stoppen. Met gladheid is het aan te raden om schoenen met een grof profiel te dragen.

5. Jasje

Een goede hardloopjas is waterafstotend en winddicht. Belangrijk is ook dat de jas ademend is zodat het je transpiratie goed afvoert. Zoek daarom een goede jas uit met kenmerken als ‘windshield’ of ‘windstoppers’.

6. Lampjes

Zorg dat je gezien wordt in het donker! Koop daarom kleding met reflecterende strepen of draag een bandje met led-verlichting om je arm. Merken als Saucony en Puma hebben ook speciale hardloopkleding met ingebouwde lampjes.

7. Laag op laag

Door verschillende lagen kleding aan te trekken blijf je langer warm. Je bent met een beetje kou al snel geneigd om je extra warm aan te kleden als je gaat hardlopen, resultaat is dat je je vaak al te warm kleedt. Bij niet al te koud weer is een shirt met lange mouwen onder je jasje al voldoende. Als het dan echt gaat vriezen straks, ben je extra blij met je thermoshirt.

8. Doe thuis je warming up en cooling down

Als het vriest is, komt zelfs de kou van de brug door m’n handschoenen heen. Op die momenten doe ik mijn warming up en cooling down gewoon lekker thuis. Je zult merken dat je bij de start van je run al opgewarmd bent en bij terugkomst goed op temperatuur blijft. Spring daarna lekker onder de warme douche en je merkt daarna bijna niks meer van de kou waar je net in gerend hebt.

9. Kijk hoe de wind staat

Harde wind voelt snijdend koud aan. Check daarom zodra je buiten bent meteen hoe de wind staat en zorg dat je met de wind mee rent.

10. Zoek je looproute alvast uit

Probeer zoveel mogelijk onbeschutte delen in je route te vermijden. Scheelt een hoop kou. Zoek daarnaast ook een paar goede routes uit die goed verlicht en veilig zijn. In de winter doe ik vaak meer ‘lantaarnpaal-routes’. Check ook eens waar er gestrooid wordt met gladheid.

 

Liefs, Lindy

Volg mij ook op Twitter of Instagram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *