Sandwiches met koolhydraatarm brood

Het is soms lastig altijd gezond te eten. Ik ben echt gek op zoet en vet eten, vooral chocolade en pizza. Maar ik hou nog meer van m’n lichaam en wil er zo goed mogelijk voor zorgen. Normaal heb ik 1 cheatday in de week, maar deze week was erg ongezond en dat voel ik meteen. Ik heb een feestje gehad, ben uit eten geweest en heb iedere dag wel iets ongezonds gegeten. Oopsss, dat was niet zo slim. Ik was veel misselijk en ontzettend moe. Door een week als deze word ik er weer aan herinnerd hoe belangrijk het is om goed voor mezelf te zorgen. 

In mijn vorige artikel heb ik aangegeven dat ik minder brood wil gaan eten. Als ik brood eet zet mijn buik gelijk uit en moet ik best veel insuline spuiten. Ik heb het geprobeerd, geen brood…en het was geen succes. Na 3 dagen geen brood droomde ik er zelfs over! Nou, dan weet je wel dat je een verslaving hebt. Mogelijke oplossing: koolhydraatarm brood. Zo kan ik toch nog brood eten, maar hoef ik niet zoveel insuline te spuiten. Nu ben ik natuurlijk erg benieuwd wat dit koolhydraatarm brood gaat doen met mijn suiker en mijn opgezette buik.

In koolhydraatarm brood is meestal een deel van het tarwemeel vervangen door sojameel. Sojameel bevat meer eiwitten dan tarwemeel. Eiwitten zijn belangrijk voor het behoud van je spieren en geven je langer een verzadigd gevoel.

Je kunt bijna overal koolhydraatarm brood halen. Ik heb een brood bij de Albert Heijn gekocht. Een halfje kost €1,99. Dat is wel wat duurder dan gewoon brood, maar ik eet meestal maar 1 of 2 boterhammen per dag dus dan valt het wel mee. Hieronder de verschillen in voedingswaarde per 100 gram.

10807808_742061809197863_1488314017_n

Gewoon bruin brood                                                           Koolhydraatarm brood AH

kcal 256                                                                                       kcal 220

koolhydraten 45,6 g                                                              koolhydraten 21 g

Eiwitten 7,0 g                                                                           Eiwitten 12,0 g

Vezels 5,7 g                                                                               Vezels 15,0 g

Vetten 3,7 g                                                                               Vetten 6,5 g

Zoals je ziet zit er ongeveer de helft aan koolhydraten in, meer eiwitten en meer vezels. Er zitten ook meer vetten in, maar dit zijn onverzadigde vetten dus dat is helemaal niet erg. Die vetten heeft je lichaam  nodig. Het brood heeft ook een hogere waarde in vezels en vezels zijn weer goed voor het vertragen van de opname van suiker in je lichaam. Vezelrijk voedsel zorgt er ook voor dat je langer vol zit.

Maar misschien nog wel het belangrijkste…was het lekker? Het brood is een stuk dikker en ik vond de smaak een beetje wennen. Ik rooster m’n brood altijd, dus deze keer ook en dan proef je bijna geen verschil! Een heel groot voordeel: ik heb maar de helft insuline gespoten dan dat ik normaal doe! Minder insuline, minder vetopslag dus ik  ben helemaal happy. Ook was mijn buik naderhand helemaal niet opgezet.

Ik heb er deze week 2 keer een sandwich van gemaakt en die waren erg lekker!

10818586_742061142531263_5732737_n

Sandwich kipfilet avocado

  • 2 geroosterde boterhammen
  • kipfilet
  • avocado
  • cherrytomaatjes
  • cashewnoten
  • rucola
  • peper en zout

10816033_742061125864598_1662244630_n

 

Sandwich kipfilet mozzarella 

  • 2 geroosterde boterhammen
  • kipfilet
  • appel
  • mozzarella
  • kaneel

Ik heb de sandwich nog een paar minuutjes in de oven gedaan om de mozzarella te laten smelten.

 

Follow me on instagram for more: @cynthiahouben_

XOXO

Cynthia

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *