Sneller hardlopen met muziek

She enjoys a refreshing jog

Soms heb je die extra push nodig om die laatste kilometers er uit te persen. Volgens Costas Karageorghis, auteur van Inside Sport Psychology, kan de juiste muziek ervoor zorgen dat je harder en sneller zal lopen.

Muziek heeft de neiging om positieve aspecten als daadkracht en energie te vergroten en negatieve aspecten als spanning en vermoeidheid te verkleinen volgens Karageorhgis. Hierdoor is het mogelijk om verder en sneller te lopen door het samenstellen van de juiste playlist. Costas Karageorphis heeft voor een aantal Amerikaanse atleten op de Olympische Spelen in Londen speciaal een playlist samengesteld.

Hierbij zijn tips voor het samenstellen van de perfecte playlist:

Selecteer tracks met de juiste beat – Het ideale hardloopnummer heeft een beat van tussen de 120 en 140 beats per minute (bpm). Ook geldt dat je hartslag de tempo van de muziek evenaart. Dus wie met een hartslag van 130 bpm wil rennen, moet naar een nummer met hetzelfde beat-tempo te luisteren.

Kies bekende nummers – Hoe vaker we een liedje horen, des te leuker we het vinden. Dus kies vooral voor jouw bekende nummers. Ook nummers die je associeert met een prettig gevoel of periode werken motiverend.

Vergeet shuffle niet – Indien je een langere periode naar dezelfde playlist luisterd in dezelfde volgorde kan het zo zijn dat de motiverende werking er van minder zal worden. Vervang daarom je playlist regelmatig en kies voor de shuffle functie.

Voor wie met een smartphone loopt is er ook de mogelijkheid om middels meerdrere running apps Powersongs te kiezen die je heel gemakkelijk kunt activeren tijdens het hardlopen.

In een ander onderzoek aan de universiteit van Gent moesten proefpersonen in een gymzaal rondjes rennen met muziek op hun oren om de invloed van muziek te testen. Alle muziek had een snelheid van 130 slagen per minuut en alle soorten muziek waren vertegenwoordigd.

De conclusie van dit onderzoekers is dat hoe simpeler de muziek qua structuur in elkaar zit, hoe sneller je loopt. Dat komt vooral door een grotere paslengte. Bij eenvoudigere deuntjes zijn passen 7 procent langer dan de neutrale stand, bij complexe stukken, zoals klassiek of wereldmuziek, zijn passen 11 procent korter. Het onderzoek staat in de wetenschappelijke databank PlosOne.

Uit dit onderzoek bijkt dat je het beste klassieke muziek kunt vermijden en dat ‘All the things she said’ van Tatu je harder doet lopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *